Wat hebben Space Invaders en houten blokjes gemeen met een wereldleider in biotechnologie? Het antwoord: DRIFT!

 

“Hoe kunnen we ons op een frisse manier presenteren?” Die vraag bracht Amgen twee jaren terug tot bij ons. DRIFT zou de nodige creativiteit injecteren in een doorgaans nogal ‘droge’ wereld.

De eerste uitdaging: “Maak een animatie over de studieresultaten van ons medicijn voor botaandoeningen gerelateerd aan kanker”.

 

Dankzij onze explainer krijgen artsen snel een duidelijk beeld van de belangrijkste feiten uit het onderzoek. Het sales team valt op zijn beurt op in een wereld van (té) drukke powerpoints.

 

Het sales team valt op in de wereld van (té) drukke powerpoints.

Na deze positieve ervaring groeide bij Amgen groeide het besef dat ook in andere domeinen een meer creatieve en visuele communicatie nuttig zou zijn.

 

Maar toen…

 

Toen kwam 2020 en zette de wereld op zijn kop. Alles moest plots anders. Beurzen, bij uitstek de plaatsen waar Amgen veel zichtbaarheid kreeg, mochten niet langer fysiek doorgaan en verhuisden naar de online wereld. Waar vroeger een stand geplaatst werd voor de duur van een beurs, moeten er nu reclameblokken worden aangekocht.

Sinds Corona zijn hun noden nog dezelfde, maar het onderlinge zwaartepunt verschoof wel.

En dat verandert de strategie. De noden zijn misschien nog wel dezelfde als voordien, maar hun zwaartepunt verschoof ook nu er geen direct contact meer mogelijk is.

 

Bondig zijn wordt belangrijker, duidelijkheid ook. Je publiek wil snel weten waar je heen wil want hun tijd is beperkt. En je wil de aandacht van je kijker niet verliezen voordat je punt gemaakt werd. Animatie biedt hier het voordeel dat over alles in je beeld werd nagedacht. Er is niets onnodigs in het beeld. Niets dat afleidt van de essentie. Geen ruis.

 

Wanneer je boodschap moet opvallen, heb je nood aan creativiteit. Een eigenschap die we bij DRIFT zeker bezitten en met plezier inzetten. Bestaande inhoud en beelden kopiëren we niet, wij interpreteren en herwerken ze tot een verrassende, originele vorm. En dat valt op.

Wanneer je boodschap moet opvallen tussen alle andere, heb je nood aan creativiteit.
Creatief dus. Maar óók correct. Dat is een must. Fouten en valse beweringen komen als een boomerang terug. Maar het vertrouwen dat we perfect volgens de regels van het legal department kunnen werken, hebben we al sinds de Xgeva film op zak. DRIFT was voor Amgen dan ook de logische keuze om de transitie tot een goed einde te brengen.
Najaar 2020 was het dubbel raak met twee zeer uiteenlopende projecten. Het eerste was opnieuw een explainer. Dit keer over hoe de medicijngroep voor de bestrijding van bloedkanker positieve effecten heeft op de botproblemen die daar zeer vaak mee samenhangen.

Onze ervaring met het maken van social content hielp zeker in het vinden van de goede balans tussen informeren (het blijft een experten-publiek) en opvallen (space invaders anyone?).

Het andere project toont hoe Amgen ook inzet op het welbevinden van patiënten en hun familie. Daarvoor ontwikkelden ze een stripverhaal gericht aan kinderen van kankerpatiënten. Een boek dat begrijpbare antwoorden geeft op grote vragen.

 

Wij konden dit mooie project in een animatie gieten dankzij de sterke getuigenis van Katrien, moeder van Victor.

Beide projecten raken de juiste snaar en staan klaar om vol ingezet te worden tijdens de online congressen en beurzen van dit voorjaar.

 

De balans na drie afgewerkte projecten: Amgen valt op. Het sales team krijgt makkelijker een voet tussen de deur. Patiënten vinden hun weg naar de hulpmiddelen die voor hen gemaakt werden en Amgen is zichtbaarder bij online events en beurzen.

Amgen is steeds meer een klant die DRIFT ten volle vertrouwt met zijn producten en merk.

En nu, bij de start van 2021, krijgt DRIFT het vertrouwen om zijn creativiteit los te laten op een brand awareness project: de Amgen Corporate animatie. Amgen is steeds meer een klant die DRIFT ten volle vertrouwt met zijn producten en merk. Een fijne situatie die ons toelaat uitdagend en creatief te werken in een wereld waarin het soms lijkt alsof creatieve visuele communicatie nog maar net uitgevonden werd.

 

We’ll keep you posted!

*Omwille van copyright en legal redenen kunnen we niet alle animaties van Amgen online presenteren. Daarom werden van sommige projecten enkel schermafbeelding getoond in deze post.