ONZE AANPAK

Een animatiefilm kan op verschillende manieren ontwikkeld worden. Dit is onze methode.

Briefing

Is je idee nog ruw? Is de vraag complex? Geen probleem. Wij hoeven geen experts te zijn in wat jij doet om de woorden te vinden die je project helder overbrengen. Of dacht je echt dat wij een diploma genetica bezitten? 

De briefing bepaalt het doel van de animatie, het doelpubliek en waar de film moet spelen. Daar kunnen wij mee aan de slag.

Concept

Zolang jij weet wat je wil vertellen, vinden we samen de meest creatieve manier om het te tonen! Je ontvangt visuele voorbeelden samen met de grote inhoudelijke lijn, een tone-of-voice, een geschatte speelduur, een richtprijs en een planning. Is het concept in orde? Dan is het tijd voor de details!

Ontwerp

Het project krijgt vorm in opeenvolgende stappen. Van het moodboard en de copywriting tot het uitgewerkt storyboard. Deze fase draait om nauw overleg en uitgebreide feedback. Zo krijg je optimaal inspraak en een helder zicht op het uiteindelijke resultaat. Met elke goedkeuring gaan wij een stap verder in de ontwikkeling.

Moodboard en copywriting

Het moodboard toont hoe de film er uit zal zien. Voorbeelden van de personages, kleuren, iconen,… Je ziet hier voor het eerst hoe wij die vormgeven. De inhoud zetten we om in een copytekst, een vlotte tekst die door de stemacteur wordt ingelezen. 

Muziek & stem

Terwijl we schrijven en tekenen aan copy en moodboards, casten we een geschikte stem en zoeken we naar passende muziek.

Script

Animatie moet de inhoud vooral tónen en versterken. In het script be schrijven we passende acties en beelden, zij aan zij met de inhoud. Zo toetsen we onze creatieve ideeën af en krijgen we al een eerste idee van het ritme in de animatie.

Schetsen

De acties uit het script worden nadien ook geschetst. Hoewel de schetsen niet de finale visuele look hebben, maken we er belangrijke keuzes mee over compositie, overgangen, continuïteit, enzovoort.

Storyboard

Al het voorgaande werk komt uiteindelijk samen in het storyboard. Je ziet hoe de belangrijkste scènes en beelden uit de film elkaar opvolgen in combinatie met de tekst uit de copy. Het heeft wat weg van een stripverhaal van de film en geeft een duidelijk beeld van hoe de film er uiteindelijk uit zal zien. 

Hiermee liggen zowel de vorm als de inhoud vast. Maar er beweegt nog niets…

Uitwerking

Animatie draait om timing en die is pas finaal zodra de voice over is opgenomen. Die opname is meteen de start van de uitwerking. Wij verdwijnen even uit beeld en gaan achter de schermen aan de slag om de beelden tot leven te wekken. Na enkele dagen tot weken krijg je voor het eerst de bewegende tekeningen te zien. Wat feedback en bijkomende versies later is de animatie voltooid. Tot zover het visuele deel maar wat met de ‘audio’ in audiovisueel?

Afwerking

De afgewerkte animatie gaat naar de klankstudio. Daar worden de geluidseffecten toegevoegd. Ook de muziek wordt geknipt en geplakt tot ze de beelden perfect ondersteunt. In de mix met de stem, komt dat allemaal samen als een krachtig sound design. Komt dat zien én horen! 

Oplevering

De beelden en de klank zijn pas bruikbaar eens ze samen gerenderd worden. Afhankelijk van de nood (bv plaats van vertoning) en specifieke wensen maken wij de gepaste bestanden aan.
En met die laatste stap kan het project de wereld in.

Afgeleiden

Als je andere taalversies nodig hebt, of bijvoorbeeld een versie met en één zonder ondertitels, dan maken we die zodra de basisversie helemaal in orde is.

Feedback

Onze productieflow is gebouwd met het oog op een optimale inspraak en flexibiliteit gedurende de ontwikkeling van de animaties. De stappen volgen elkaar logisch op en nemen gaandeweg toe in complexiteit en intensiteit. 

 

Na elke fase vragen we een goedkeuring op dat stuk van de ontwikkeling. Daarmee is die stap niet noodzakelijk in beton gegoten maar het helpt ons wel om de planning en het budget te bewaken.

 

Doorgaans gaan aan een goedkeuring twee feedbackmomenten vooraf. Een tweede ronde feedback bouwt daarbij verder op de elementen uit de eerste ronde. Het aantal rondes kan worden aangepast als dat nodig is en de planning het toelaat. 

 

Bij de opmaak van de planning vragen we na hoeveel tijd er nodig is om ons van feedback te voorzien. Doorgaans gaat het om twee werkdagen tussen wanneer wij iets tonen en wanneer we er feedback op verwachten. Al varieert dat van klant tot klant. 

Een voorbeeld waarbij twee werkdagen nodig zijn: tonen we jullie maandagavond het storyboard dan zou daar donderdagochtend feedback op komen.