Jouw feedback is de beste garantie op de meest creatieve en doelgerichte animatie. Onze workflow is er dan ook volledig rond opgebouwd. Maar ze maakt de productie ook langer. Hoeveel langer? We zochten het uit en werden verrast.

waarom feedback?

Feedback geven hoort erbij en is steeds zinvol. Ben je onervaren, dan krijg je bij elke stap van het ontwerp nieuwe middelen om samen met ons te schaven aan je idee. Net zolang tot het de juiste vorm heeft gekregen. Dat geeft vertrouwen en dat vertrouwen zorgt er op zijn beurt voor dat wij creatief kunnen zijn.

Maar ook wanneer je werkt voor een agency dat de ene na de andere animatie laat maken, zorgt onze flow ervoor dat wat wij voor jou maken, perfect aansluit bij het grotere plaatje.

HOE jij ons stuurt?

Het verloop van een DRIFT-productie kan je vinden op de pagina over onze aanpak. Het proces verloopt in stappen van toenemende intensiteit. Goede en regelmatige feedback voorkomt intensieve wijzigingen verderop in de productie.

 

Wij vragen feedback op een zestal van de stappen uit de aanpak. Eerst zijn dat het moodboard en de copy tekst (die bundelen we doorgaans). Daarna volgen het script, soms de schetsen, het storyboard, de animatie en tot slot het sound design.

Telkens tonen we een eerste versie waar we feedback op vragen. Die feedback verwerken we in de tweede versie. Eventuele feedback op de tweede versie nemen we mee naar de volgende stap.

 

Heel bepalend voor de productie is de tijd die je nodig hebt om feedback te verzamelen en aan ons terug te bezorgen. Wij rekenen meestal op twee werkdagen, maar dat hangt volledig van jouw wensen af. Het kan dus korter of langer duren.

We wisten al wel dat de impact van zo’n feedbackronde op de projectduur groot was maar werden zelf toch verrast toen we het concreet narekenden.

een verdubbeling van de productietijd

Bij een doorsnee animatie met een speelduur van anderhalve minuut zijn de werkuren ruwweg verdeeld in veertig procent voor het ontwerp, de helft voor de uitvoering en één tiende is voor de afwerking. Samen goed voor net geen vijf weken productietijd.

Maar als je daar feedback-lussen van twee werkdagen aan toevoegt, verandert het beeld helemaal. Plots zie je dat het tien weken duurt om de animatie te maken. Een verdubbeling (!) van de nodige tijd.

 

Omdat de meeste feedback in de fase van het ontwerp wordt gegeven, vergroot dat aandeel naar bijna zestig procent terwijl de uitvoering nog maar een klein derde uitmaakt. De rest gaat naar afwerking.

voor het best mogelijke resultaat

Schaffen we feedback dan maar af ten voordele van snelheid? Neen, helemaal niet. Onze workflow is er op gebaseerd zo flexibel mogelijk om te gaan met input en feedback. Ook tijdens de productie. Wij verkiezen deze manier van werken omdat ze de beste kansen biedt op een animatiefilm waar je écht tevreden mee bent. Dit is dan ook een warm pleidooi om voldoende tijd te voorzien tussen vraag en deadline.

conclusie

Met ons productieproces en dankzij jouw feedback proberen we het tegenovergestelde te bereiken van een black box. Zo kunnen wij de meest creatieve en doeltreffende animaties maken. Maar veel feedback zorgt potentieel voor een véél langere productie. Probeer je feedback daarom snel te bundelen of voorzie ruim de tijd tussen vraag en deadline.